Followers

Tuesday, 15 March 2011

Pemanduan Berhemah



Salam sejahtera semua.

Pernah dengar pepatah Melayu ini?  Orang berbudi kita berbahasa. Orang memberi kita merasa. Dari sini, kita nampak kan betapa amalan nilai-nilai murni amat penting dalam menjaga keharmonian hidup bermasyarakat. Ye lah... masyarakat yang harmoni, berbudi bahasa dan mengamalkan nilai-nilai murni dapat melahirkan satu Bangsa Malaysia yang budiman.

Kita cuba lihat contoh ini. Tentu anda pernah mengalami situasi ini. 


Apabila kita memandu kereta kita selalu nampak pemandu yang tak ikut  peraturan jalan raya. kan? Tambah teruk lagi, selalu kita dengar pemandu bercakap kasar dan memaki hamun pemandu lain? Itu tanda mereka ini hilang sabar. hinggakan ada juga pemandu yang  melanggar lampu merah, memandu di lorong kecemasan, memotong barisan,dan memandu laju tanpa memikirkan keselamatan orang lain. Jadi, janganlah marah kalau baru-baru ini boleh dikatakan setiap orang yang ada kereta atau kenderaan lain, mesti ada saman dari pihak polis dan JPJ. Adakah ini tanda kurangnya kesopanan dan budi bahasa dalam kalangan kita?



 Che Ross: Renung-renungkan...

9 comments:

::sarah:: said...

=) mungkin jugak...xp0wn d0rang ni xfaham konsep "handle stress" yang da kita blajar masa nak ambik lesen..hehe

rusna wana said...

aku pemandu yg bhemah - bawa laju tp smart di jalan raya...jgn bawa terhegeh2...

story of my life said...

hehe..sy pun pemandu berkhemah....

aqishah said...

budi bahasa budaya kita...
kekdng geram gak ngan org yg konon nak tunjuk terror kat jalan raya ni... tolongla.. tak payah nak tunjuk hebat kat jalan raya... ingat2lah org yg tersayang..

Sarah Naiema said...

Orang zaman skunk nie taw abik lesen kelas undang2 tapi tidak m'gunakan ilmu itu sebaik mungkin walhal ilmu itu sebenarnye untuk keselamatan kite dan orang lain jugak..=)

amiraliyana said...

mungkin la.. sikap kurang sabar semasa di jalan raya memang tidak elok. huhu

Wan_hazel said...

law yg bawa slow dilorong kanan macam mane lak??JPJ kene saman dia orang gak..Budi bahasa budaya kita..

kaseh suchi said...

"kenderaan berat a.k.a slow sila ikut kiri"
jadilah pemandu berhemah..berhati-hati di jalan raya..ingatlah orang tersayang..pandu cermat jiwa selamat...

macam2 slogan da dibuat untuk mengingatkan kita supaya berhati-hati di jalan raya.. tapi sikap pengguna jalan raya tu sendiri sebenarnya yng jadi masalah..

saman ekor yang diserahkan kpda pihak swasta pulak yang jadi isu. sepatutnya kita lebih peka dengan keselamatan semasa memandu =)

Wan_hazel said...

pemandu tu yang tak betul,,kdng2 pihak yang mengajar memndu tu tak dedehkn mereka dengn peraturan..alsan nya mereka dah taw..sedangkan byk yg blajar memndu nir bermula dari zero..tak taw pape pun pasal undang2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...