Followers

Wednesday, 23 March 2011

Masya-Allah...Biar Betul Budak Ni


Paling seronok apabila tiba bulan puasa.  Balik sekolah terus ke sawah.  Duduk lepak atau tidur...oh...maaf.  Wajib atau satu kemestian buat-buat ke sawah jaga padi.  Kononnya takut nanti dimakan burung.  Sebenarnya sebelum tu dah ke dapur curi nasi sejuk, ikan masin..apa aja yang boleh dimakan.  Di perjalanan ke sawah telah dipetik betik, jambu dan apa saja.  Air tidak perlu...zaman itu teguk aja air sungai dan perigi..sejuk, tidak pernah geli atau mual.

Bila petang, balik rumah buat-buat letih dan lembek. Berjaya le membawa watak utama.  Zaman itu kalau tidak berpuasa, tidak boleh masuk rumah ketika waktu berbuka.  Nenek dan mak masak gulai sedap dan cendol buatan sendiri oleh mak memang terangkat.

Di masa itu geng tiga dara ini kejap-kejap angkat air sembahyang sebab nak teguk air dan basahkan tekak.  Seingat aku, betul-betul menjalankan ibadat berpuasa sepenuhnya ialah ketika darjah lima.Tapi kasihan pada anak-anak ku, Hamdan, Haider dan Omi Husna, umur empat tahun sudah dipaksa menjalani ibadah puasa.  Melepak dikerjakan dan mereka memang tidak berani curi makan. 


 



D.OMI –Antara kenakalan dan pengalaman menjadikan aku insan yang berhati waja dan sentiasa mencuba mencari keredhaanNya.  Semoga anak-anak emak menjadi anak yang soleh dan solehah.  Amin...

10 comments:

::sarah:: said...

best..teringin nak mandi sungai..tapi xmau mandi kat bendang..hahaha

story of my life said...

seronoknyer depa nih..

nurul nabila bt medan said...

syiokk yer ~
=)

aqishah said...

hahahha... me pernah gak ponteng puasa masa kecik2 dulu...

siap tadah air paip konon nak bagi jemur bawah matahari... pas tu leh minum... kekekekke.. mcm2 tul

D.Omi said...

Nakal budak-budak dulu tidak sama dengan anak-anak sekarang - D.Omi

nanakimie said...

ala,xdapat ngk gambar pulak..huhu....hm,zaman knak2 lah zaman yg paling sronok!hehe

Sarah Naiema said...

hahaha.. nakalnya masa zaman budak2 dulu.. Lau diingat balik, sara tak ada nakal sangat..biase2 jer..

Time puasa, tido jer memanjang..budak2 banyak letih la konon masa puasa..hihi.. teringat ada s'hari tu sara tak ingat hari tu puasa.. makan buah depan jiran, sambil tu m'nawarkan kt dia..dia cakap tak nak..pastu kembar sarah pon bgtau puasa tapi kiteorang lupa..hehe

Anak2 lau diajar awal2, insyaAllah akan mereka turuti dan sentiasa patuh pada agama.. kite kena ada sifat tegas ckit..^^

amiraliyana said...

bestnya suasana kampung macam tu. sungai, sawah padi..

Wan_hazel said...

wan suka sgt baca entri OMI nie..eh eh kak OMI..lucu je..erm..dulu Wan pun suka ponteng puasa..pergi bili air dan minum air paip..huh..lega rasanya..ehehhe

kaseh suchi said...

nakal jugak d.omi ye..hahaha

nakal masa kecik best kot yela,,da besar ada penagalaman macam ni

kite dulu petang2 p mandi sungai...balik umah kena marah...pastu jadi watak utama jugak la...
salahkan kawan2 yang paksa..padahal kite rela je mandi sungai... kalau anak2 zaman skang ni...
jangan harap mak ayah nak lepas p sungai macam kita dulu2 kan =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...