Followers

Friday, 25 March 2011

Bukan Insan Yang Sempurna…


Assalammualaikum dan Salam Sejahtera.


Kali ini KakBa nak menyambung artikel terdahulu tentang 20 sifat terpuji. KakBa akan perihalkan setiap sifat agar anda faham dan dapat dipraktikkan bersama.

 Sifat pertama : Sifat tahu asal mula jadi, tahu berpegang pada yang Satu. Sifat ini sebenarnya berkaitan dengan kepercayaan makhluk kepada tuhannya. Amat sesuai sifat ini dijadikan sifat yang pertama untuk dijadikan pegangan steiap manusia kerana tanpa mengira apa juga agama yang menjadi anutan kita, kepercayaan  kepada pencipta kita akan memastikan kita menjadi manusia yang mulia. Setiap agama tidak membawa kepada perkara-perkara mungkar dan semuanya menyeru ke arah kebaikan. Antara ungkapan menarik yang boleh dijadikan panduan ialah : “Tahu asal mula kejadian, tahu berpegang pada Yang Satu, Hamba tahu akan tuhannya, makhluk tahu akan khaliknya, yang agama berkokohan, yang iman berteguhan, yang sujud berkekalan, yang amal berpanjangan.”


 KakBa : Aku sedar aku insan yang lemah yang mengharapkan ehsan DariNya… 

13 comments:

story of my life said...

ku manusia yg tak sempurna..ada juga silap & salah...

nurul nabila bt medan said...

setiap manusia memang ada buat salah.
kena pikir pada diri masing2

aqishah said...

kesempurnaan bkn milik kita...

rusna wana said...

manusia banyak kekuranganya - tiada siapapun yg sempurna - tapi kita haruslah berusaha menjadi insan yg baik..

nanakimie said...

yup!kita harus berusaha untuk menjadi yg terbaek..

♥CHaRa♥ said...

x semua manusia didunia ni sempurna belaka.sumenya mesti ada jugak melakukan kesilapan.~

amiraliyana said...

sentiasa memperbaiki diri.

Ummu Ukasyah said...

Mentauhidkan Allah pada hakikatnya merupakan kewajipan manusia di dalam menjalani hidupnya di dunia ini, baik secara peribadi mahupun demi kebahagiaan hidup manusia di dalam hubungannya dengan manusia yang lain. Namun, sebelum kita dapat menghayati tauhid perlulah kita memahaminya dengan tepat lebih dahulu.

Jadi kepercayaan akan adanya Tuhan dan kewajipan menyembah-Nya (beribadah atau berdo’a) sudah ada dengan sendirinya di dalam hati sanubari setiap manusia. Oleh itu, tepat apa yang difirmankan Allah di dalam al-Qur’an: “Tidak Aku ciptakan jin dan manusia, melainkan untuk mengabdi kepadaku “. (Q. 51:56).

Sarah Naiema said...

Siapa la kita tanpa Pencipta, tuhan yang maha esa Allah S.W.T.. kita hendaklah sentiasa ingat pada Allah S.W.T, melakukan setiap suruhanNya serta mengikari larangan2Nya..

Setiap manusia tak akan ada yang sempurna.. mesti akan ada yang kurang dan ada juga yang kelebihan.. jesteru, sama2 la kite mensyukuri setiap nikmat dan pemberian yang telah diberikan kepada kita..

Setiap orang pasti melakukan kesilapan..dan kesilapan tu jadilah sebagai pengajaran dan teladan dalam hidup kita..jangan la kita berputus asa serta kecewa dalam sesuatu kesilapan tu..berfikir la positif..nescaya Allah akan tolong kita..^^

Wan_hazel said...

terasa nak beli lak buku tu..mana nak cari pun tak taw,..terima kasih sebab berkongsi diruangan nie

Si kOtAk HaTi said...

Daripada Dia kita datang, kepada Dia kita kembali...

Fikirkan sejenak..

Siapa kita tanpa pencipta??
Sikap tahu diri yang Kakba ketengahkan dalam artikel ini sangat bagus sebagai peringatan kepada kita semua. Bila manusia lupa diri, mereka akan lebih mudah tersesat dari jalan yang benar. Lebih mudah terpesong akhlaknya apabila segalanya hanya berdasar akal,nafsu & kata hati semata-mata. Namun, setiap perkara yang negatif tersebut boleh ditangani. Bila kita mengamalkan sifat mentauhidkan Allah, pasti kita akan merasa bersyukur atas segala nikmat & kurniaannya.Malah,dapat merasa kemanisan iman dalam menjalankan tugas kita sebagai seorang khalifah di muka bumi ini. Insyaallah..

padlie said...

Hidup kita hanya untuk Dia.. Mentaati agama adalah sebaik-baik ikutan dan peraturan hidup..

Wan_hazel said...

selalu nya kita asyik berbicara lantang itu ini serba tak kene..padahal semua tu dah ditetapkan oleh sang Penciptadunia skang nie banyak isu yg berputar elit..Dunia akher zaman..Fitnah jadi hiburan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...